|
Satelitní navigace v autě? To je nuda, to už zná každý. Ale na horském kole? To
musí být síla. Je vůbec něco takového možné? Jistě a je to velmi
pohodlné. Principy navigace se od automobilu v zásadě neliší. Jak na to? ...
|
Pocházím ze Šumavy a rád jezdím na kole. Nejlepší jsou lesní cesty, kde není
absolutně žádný provoz, jen vůně smrkového dřeva a jehličí. Slunce skrz stromy
svítí pouze přiměřeně a vy se po většinu času pohybujete ve stínu stromů. Na
mezích rostou lesní jahody a borůvky, stačí jen zastavit a vychutnávat plody
lesa.
Takovéto cesty bývají zpravidla nezpevněné, proto potřebujete dobré MTB (Mountain
Bike). Další dobrou věcí je GPS, protože se nemáte prakticky podle čeho
orientovat a lesní cesty nemusí být v méně podrobných mapách vůbec zaneseny. A
pokud jsou, nemusí být úplně aktuální. Pokud tedy nejste domorodec a neznáte v
perimetru 20km každý kámen, zabloudíte "ajn-cvaj".
(A teď to přijde...) Pokud ale máte na řidítkách PDA připojené k GPS modulu,
nemusíte ani sesednout z kola, ani zastavit a jediným pohledem
zjistíte, kudy pokračovat. Podrobně popíši konstrukci technického řešení, které
jsem si svépomocí sestrojil a již nějaký týden testuji. Pokud rozeznáte + a - na
baterii a víte jak vypadá pájka, bude to pro vás, stejně jako pro mne, hračka.
Co budeme potřebovat
1x PDA (Mám starší iPaq 3850, který kdys "býval králem" a stál mě tehdy
nekřesťanských 21k. Po výměně baterie je stále bez vady a protože jsem ho
nechtěl prodat za směšnou cenu - napadlo mě toto využití. V žádném případě to
nevypadá na to, že bych ho na kole chtěl odrovnat!)
1x GPS modul (Nejlépe malý, lehký, vhodný pro spojení s PDA, se
SirfIII, v mém případě Navilock...)
1x kabel propojující GPS s PDA (Podle GPS a podle PDA, snažte se vybrat co
nejkratší kabeláž. V drtivé většině se prodávají kabely s napájením z auta - to
vůbec nevadí, uvidíte později.)
1x Li-Ion článek 3,7V (Nebo podobný zdroj energie - například tři
tužkové baterie v sérii. Lze použít i baterii ze starého mobilu,
kterou můžete v mobilu také dobíjet.)
1x levná svítilna na kolo (Jde hlavně o pevný úchyt na řidítka. Vyberte
takovou, která se dá demontovat na horní a dolní polovinu. Pokud se rozhodnete
pro napájení z tužkových baterií, doporučuji svítilnu, která má 4 pozice pro
tyto baterie - využijete je.)
3x konektory (dle vkusu, já jsem použil PC konektory, stejné jako jsou
např. k ventilátoru - jsou malé a dobře se s nimi pracuje)
0,3m dvoužilový kabel (použil jsem 2 žilky za starého kabelu k FDD)
A to nejlepší na konec: 1m "TELE-pásky" (stříbrná, pevná montážní páska)
...vše nasypeme do mixéru, zalijeme horkým cínem a zapneme na plné otáčky...
Cena GPS modulu je okolo 2 až 3 tisíc Kč, kabel vyjde na 200 až 400 Kč,
Li-Ion 3,7V 2200mAh mě stál 225Kč (v GME),
svítilnu seženete do sta korun. Suma sumarum jsem se se solidní rezervou vešel
do 3 tisíc. Nepočítám navigační SW - tím, který je vhodný pro cykloturistiku se
budeme zabývat v některém navazujícím článku.
Montáž PDA na řidítka
Záměrně jsem nezmínil jednu důležitou věc, kterou zřejmě budete potřebovat - úchyt na
PDA. Pokud máte pouzdro, které se dá použít podobně jako to, z mého iPaqu, máte
vyhráno. V opačném případě si stačí pořídit nějaký universální, dbejte na to aby
skutečně dobře plnil svou funkci, budou na něj totiž kladeny vysoké nároky.
Co PDA nesvědčí jsou otřesy. Mám na kole odpruženou přední vidlici, ale i tak
jsem si dal hodně záležet, aby se otřesy z řidítek nepřenášely na tělo
přístroje.
Základem je spodní část svítilny. Vytrhejte z ní násilím (kleštěmi) vše co může
přesahovat a překážet - reflektor, kontakty pro baterie a žárovku, různé
přepážky a podobně. Nechte jen místečko pro Li-Ion článek. Pokud nemáte, kde
Li-Ion článek nabíjet, pořiďte si svítilnu na 4x AA baterie a kontakty
netrhejte, ale požijte je pro vývod napájení. Stačit bude vývod ze 3 AA v sérii
(3x 1,5V = 4,5V). Vzniklí prostor je třeba vyplnit pěnovkou, která bude
pohlcovat nárazy.
Ošetření proti otřesům
Snažte se použít jeden velký kus, který vytvarujte, aby pasoval do spodní
části svítilny. Jeden kus lépe drží pohromadě, případně se dá přilepit ke "dnu"
svítilny. Pozor - vycpávka musí přesahovat nad okraj, aby vytvářela mezeru mezi
krytem PDA a okrajem svítilny. Nebude na škodu, když bude pěnovka přiměřeně
stlačená. Jakou pěnovku? Jakou najdete. Musí být relativně pevná a hlavně pružná
- když jí zmáčknete, musí se hned vrátit do původního tvaru. Nesmí zůstávat
slepená - to je k ničemu. Pamatujte, že tahle pěna bude pohlcovat vibrace a
nárazy. Pokud vaše PDA nepatří k nejlehčím (případ mého iPaqu), použijte něco
dostatečně tuhého (nebo hodně stlačenou měkkou pěnu).
Zbývá už jen pružně uchytit kryt na PDA ke spodku svítilny tak, aby mezi
oběma částmi byla stlačená vrstva pěnovky. Vznikne tím prostor pro tlumení
otřesů. K tomu právě slouží stříbrná "TELE-páska" (kdo zná TELE-TELE, ví o co
jde). Pouzdro pro iPaq je pro tento účel jako stvořené. Uživatelé jiných strojů
budou muset v tomto bodě zapojit důvtip a fantazii.
Může vám nastat dílčí problém se stylusem, který má snahu vylézat za jízdy.
Pokud pevně nedrží v těle PDA, je nutné jej zvlášť zajistit. Vše řeší všemocná
TELE-páska.
O tom jak zajistit napájení pro GPS modul a praktické zkušenosti s provozem
příště...
Na závěr jedna alternativa
Pokud si pořídíte "modrozubou" GPS, nemusíte se vůbec starat o kabeláž nebo
napájení. Vaše PDA, ale musí vydržet na baterii po celou dobu výletu se zapnutým
Bluetooth. Připomínám, že podsvícení není na slunci typicky potřeba. Alespoň
iPaqy s tím nemají potíže, ale například u Palmu bych se toho vyloženě bál.
Zapnutým Bluetooth si vysáváte energii z PDA a až vám dojde, jste ztraceni! Ne,
to není nadsázka, budete ztraceni v pravém slova smyslu, protože si nepřečtete
signál z GPS a nebudete znát svou aktuální polohu... Pak vám nezbude než
vyšplhat na nejvyšší strom a hledat světýlko z perníkové chaloupky.
WARNING: Pokud se článkem inspirujete nebo
budete podle něj postupovat, důkladně promyslete všechny úkony dříve, než je
provedete. Vše děláte na své vlastní nebezpečí.