|
Nová studie Stanfordské univerzity zpochybňuje ekologickou nezávadnost etanolového paliva. |
Profesor environmentálního inženýrství Mark Jacobson se ve své práci zabýval ekologickým dopadem paliva E85 (85% etanolu / 15% benzinu), kterým chtějí USA v automobilové dopravě nahrazovat klasická fosilní paliva. Ačkoli má být etanol méně škodlivý než klasická paliva, podle studie by v případě přechodu na palivo E85 v USA zemřelo na respirační selhání způsobené ozonem ročně 4900 lidí místo současných 4700. Profesor Jacobson tvrdí, že etanol je z hlediska znečišťování ovzduší stejný nebo ještě o kus horší než benzin.
K tomuto závěru došel na základě počítačových modelů simulujících dopady zvýšeného používání etanolu v autech a jeho vlivu na ovzduší. Výsledkem je, že masové nasazení paliva E85 zvýší úroveň smogu, zejména v Los Angeles a velkých městech na severovýchodním pobřeží USA. To má být způsobeno zvýšenou produkcí uhlovodíků, kterých při spalování etanolu vzniká více než z benzinu. Jacobson zároveň uvádí, že etanol vypouští méně oxidů dusíku. To je většinou sice pozitivní znamení, nicméně v oblastech postižených smogem jako Los Angeles mohou nižší hladiny oxidů dusíku škodit atmosféře.
Mluvčí Asociace pro obnovitelná paliva Matt Hartwing Jacobsonovu práci respektuje, ale zpochybňuje její závěry a metodologii. Argumentuje přitom tím, že při analýze reálných dat místo počítačové simulace vychází etanol jako ekologičtější palivo než benzin.
Prezident Bush začátkem tohoto měsíce přišel s plány pro omezení závislosti USA na benzinu, které počítají mimo jiné i s motory pro palivo E85. Do roku 2017 chtějí Spojené státy omezit spotřebu benzinu od 20%. Vzorem pro přechod na obnovitelné zdroje může být Brazílie, která je největším producentem etanolového paliva na světě a na palivo z cukrové třtiny tam jezdí téměř polovina všech aut.
Zdroj: DailyTech