|
Aneb jak na napájení GPS modulu. V předchozím článku
jsme vám přiblížili výhody satelitní navigace při cykloturistice a podrobně
popsali montáž PDA na řidítka. Nyní po zevrubném testování přinášíme pokračování.
|
Přečtěte si pečlivě a raději několikrát všechna upozornění v celém článku,
ujistěte se, že jim plně rozumíte. Autor se distancuje od jakékoli újmy,
kterou sobě, nebo svému okolí způsobíte.
Čím napájet GPS modul
GPS se typicky montuje do auta. Podle toho jsou na trhu GPS přijímače a k nim
kabely kombinované s autoadaptérem. Na autobaterii je typicky napětí 12V, které
autoadaptér mění na 5V. Těmi pak napájí jak PDAčko, tak samotný GPS modul.
Myšlenka je tedy jednoduchá - místo autoadaptéru použijeme jiný 5V zdroj. Trik
je v tom, že téměř všechny nabíjecí články v PDA a i v novějších mobilech jsou
Li-Ion (nebo Li-Pol) 3,7V, liší se jen kapacitou a samozřejmě výrobcem.
Naprázdno dávají typicky 4V, nabíjí se 5V. Pokud tedy máte vyřazený mobil s
baterií mezi 3,7V a 5V, můžete jí k tomuto účelu použít. Navíc ji můžete ve
starém telefonu i nabíjet. Použít lze i klasické AA články (tužkové baterie)
zapojené do série (ty pak dají 3x 1,5V = 4,5V). Nabíjecí AA články mají většinou
1,2V, v sérii tedy 3,6V, což by také mohlo stačit (kdyby nestačilo, dejte do
série 4x 1,2V = 4,8V). Tohle je trochu na hranici alchymie, ale funguje to.
DŮLEŽITÉ: Pracujte s kontakty, pouze v odpojeném stavu
- nikdy ne pod napětím. Vyvarujte se jakéhokoli spojení nakrátko - zkratu, byť
nechtěného. Vždy měříme pouze napětí, nikdy ne proud!!! Pokud se přímo na
baterii místo napětí pokusíte měřit proud, vytvoříte spojení nakrátko! Zvlášť
Lithium-Iontové baterie rády explodují, tento omyl by pro vás mohl mít vážné
následky!!!
Vyvedení kontaktů baterie
Nejprve vezměte krátkou část dvoužilového kabelu a zbavte ho na OBOU koncích
izolace. Odtáhněte trochu páry konců od sebe a "každý zvlášť" dočasně odizolujte
"TELE-páskou". Tohle je třeba udělat jako PRVNÍ!!!
Když byste totiž připájeli tenhle kabel k baterii a pak teprve odstraňovali
izolaci z druhého konce (např. nožem), spojíte si nevědomky oba drátky a po
následné mohutné explozi budou vaše doutnající vnitřnosti hasiči seškrabávat z
protější budovy ještě týden!
Připájejte dvoužilový kabel k vývodům z baterie, pečlivě si označte (-) a
voltmetrem přezkoušejte, že to mínus skutečně je. Na druhý konec kabelu
připájejte konektor(samičku - má díry). Vždy mějte vše pečlivě odizolované, aby
nedošlo k náhodnému kontaktu např. s kovovou konstrukcí pájky. Kontrolujte a
značte si, kde je mínus (a kde plus).
Úprava plošného spoje
Na prvním obrázku je plošný spoj v původní podobě, na druhém pak po úpravách.
Nyní demontujte spoj, kde se stýká kabel z PDA, kabel z GPS a kabel z
autoadaptéru. Typicky je to černá krabička s plošným spojem, někdy dokonce
popsaným. Pokud si chcete být jisti, zapojte autoadaptér do auta a přeměřte si
napětí na jednotlivých vodičích. Zavedené značení říká, že černý drát je zem ("GND",
tedy mínus) a červený je plus. Měli byste na nich naměřit 5V. Odpojte
autoadaptér ze zástrčky v autě. Poznačte si (pokud to již neudělal výrobce), kde
do plošného spoje vede černý (-) a kde červený (+) drát. Odpájejte všechno co
vede z autoadaptéru do plošného spoje. K označeným (+) a (-) připájejte vlastní
kabel a vyveďte jej mimo krabičku, na konec kabelu připájejte konektor. Důsledně
dobržujet polaritu, vše si pečlivě značte (černě mínus - zem), viz obrázek. Není
od věci si polaritu průběžně kontrolovat voltmetrem. (Nikdy
proboha nepřepínejte na měření proudu, zapřísahám vás, ne s Li-Ion článkem v
obvodu!)
Úprava PDA konektoru
Jelikož se z autoadaptéru napájí i PDA, je potřeba demontovat konektor pro PDA.
V něm přerušte fialový drát... ne počkejte, raději ten červený...
Červeným jde do PDA (+) a nabíjí baterii. Nechceme zbytečně vybíjet baterii pro GPS,
proto je lepší červený drát přerušit. Černý je opět zem (-),ten přerušit
nesmíte, zem se používá i při datových přenosech! Pokud je napětí méně než 5V,
PDA se stejně nenabíjí, takže tahle úprava je spíše jen tak pro jistotu.
Zbývá už jen vyrobit propojovací kablík mezi baterií a vyrobeným konektorem na
černé krabičce, odkud se napájí GPS. Pro zajímavost si můžete prohlédnout i
ostatní dráty, přenos dat je sériový.
Až budete kupovat GPS modul, podívejte se na podrobnou technickou specifikaci.
Moje GPS např. konzumuje 80mA, takže by na 1 nabití Li-Ion článku měla žít více
jak 24h. GPS moduly určené pro automobil jsou na spodní části magnetické, takže
najděte na kole železnou část a tam přijímač přimagnetujte. Pamatujte, že
potřebuje co nejlepší "výhled" na oblohu. Bývá lehký, takže ho lze přimagnetovat
i na bovdeny brzdových lanek.
Volitelná modifikace pro využití autoadaptéru
Autoadaptér není nutné zahazovat. Můžete provézt další drobnou modifikaci. Na
jeho dráty (červený + a černý -) připájejte protikus ke konektoru, který jste
vyvedli z plošného spoje v černé krabičce. Opět důsledně dodržujte polaritu!
Červený drát v konektoru PDA nepřerušujte. Místo toho stejný červený drát
vedoucí z PDA do plošného spoje odpájejte a připojte jej ke spínači. Druhý
kontakt spínače připojte novým kabelem na místo odkud jste odpájely červený drát
z plošného spoje. Spínač v poloze rozepnuto - jako by byl červený drát k PDA
přerušen, v poloze sepnuto lze přes červený drát (a černý - zem) nabíjet PDA.
Můžete tak navigaci používat i v autě, s tím, že bude-li spínač sepnutí,
nabíjíte PDA z autoadaptéru.
Věnujte se řízení, satelity to za vás zatím
ještě nezvládnou
Závěrem bych vám rád předal jednu velmi osobní zkušenost a zároveň vás varoval.
Vězte, že jezdit na kole pouze podle GPS navigace se nedá, člověk musí čas od
času utrhnout oči od displeje a podívat se, kam jede. Bolestnou mám vzpomínku na
první den ostrého testování v terénu. Teprve jsem se zvolna rozjížděl, nemohl
jsem jet rychleji jak 10km/h. S napětím jsem sledoval displej PDA, jak se mapa
pěkně natáčí, hle ta malá šipka to jsem já a támhle tím směrem je... zadní
nárazník sousedova automobilu.
Podařilo se mi naprosto přehlédnout a ignorovat červené (Bohu dík zaparkované)
auto na rovné, značně široké a jinak prázdné vozovce. Kolo okamžitě zpomalilo z
10km/h na 0km/h, já ještě chvíli setrvával v rovnoměrném přímočarém pohybu a
vlivem gravitace jsem zastavil levým kolenem o přední vidlici. Nic vážného,
koleno jsem rozchodil a po 3dnech i přestalo bolet. Vybavení též vydrželo.
Na kole se běžně pohybujete rychlostí okolo 30km/h, chraňte si hlavně hlavu,
máte jen jednu a její úrazy vždy ohrožují život.
Citát: Neboť mudrc je ten, kdož se z vlastních chyb poučí, ale šťastlivec ten,
kdo se poučí z chyb cizích.
Poučte se proto prosím z mé chyby, neradi bychom tímto způsobem přicházeli o
čtenáře. Věnujte se především řízení, satelity to za vás zatím ještě
nezvládnou.